Candyland is a non-profit exhibition space run by nine people who take turns in inviting artists to exhibit. Candyland is located in Södermalm, the south east part of Stockholm, where most of the artists' initiatives in Stockholm are located. Candyland was founded in February 2004.
AKTUELL UTSTÄLLNING / ONGOING EXHIBITION:


    24.10–9.11 2014 Candyland

    Devon Reid

    ”Stories in Plush”  



    Vernissage fredag 24 oktober 2014 kl 17–22
    LWDJ – Live Web Disc Jockey: Bolle the Yogi
    Öppet fredag–söndag kl 13–16. Finissage 9 november kl 13–19
    Gotlandsgatan 76, Stockholm. Buss 3 och 76 till Gotlandsgatan eller tunnelbana till Skanstull.



    Devon Reid (US) visar arbeten han skapat i plysch under de senaste två åren. Dessutom kommer utställningsperioden innehålla ett inslag av delaktighet, där alla bjuds in att tillverka sin egen mjuka skulptur/karaktär av återvunnet material.  I workshopen ingår att göra en film med dessa figurer.

    Devon Reid, konstnär från Pacific Northwest (Washington/Oregon) USA, bor och arbetar i Sverige. Han arbetar med plysch, blyerts, sten, silikon, elektronik, trä eller lera. Han är ordförande i föreningen ”Andra Livets Konst” som återvinner material för mjuka skulpturworkshops, formger alternativa bostäder och bygger träkojor. För närvarande är han inskriven vid Stockholms universitets Masterprogram i geomatik med fjärranalys och GIS. 
    Devon har två kandidatexamina från Evergreen State College, Olympia Washington i miljöstudier/naturresursförvaltning (Environmental Studies/Natural Resource Management) och gick två år på Arizona State University i 3D-grafik. Han har ställt ut både i USA och Sverige.

    ”De mjuka skulpturerna är gjorda av återvunnet material från USA och Sverige. Den huvudsakliga anledningen till att jag arbetar i detta medium är att det representerar en upprättelse för material som annars skulle hamnat på soptippen. Processen kallas ”upcycling”.
    Vanligtvis arbetar jag med helt nytt material och formar något från grunden, men det finns något djupt tillfredsställande i att använda det överflöd av skräp som redan existerar på planeten.
    En annan anledning för mej att arbeta med upcycling är att varenda ett av de gosedjur jag gör mina varelser av tidigare varit älskat av någon. Vad händer med dessa känslor och upplevelser när barnet växer upp och upptäcker något nytt att engagera sej i? Det känns som om det finns ett känslomässigt kapital kvar i fibrerna som kan berätta en ny historia.
    Ytterligare en anledning till att jag valt att arbeta med dockor är att dessa setts som ikoner, både i religiöst och historiskt avseende, då människor i årtusenden gjort miniatyrer av olika karaktärer. Dockorna kan ge tröst, skrämma och inspirera till eftertanke.
    Den kreativa processen slutar inte i skapandet av dessa karaktärer, utan fortsätter i frigörandet av deras inneboende potential till äventyr och vår förmåga att skapa mytologi.”

    Devon Reid.

    www.facebook.com/chelicerateart       


    Under tre veckor kommer de som vill kunna skapa plyschfigurer med vägledning av Devon. Vi kommer att bygga en scenografi där karaktärerna kan användas för att berätta en historia i kortfilmsformat. Vi kommer att använda egna kameror, mobiltelefoner och surfplattor för att göra våra filmer. Utställningens sista dag blir det en visning av filmerna, med musik som tillhandahålls av Muffin Ensemble, en duo som specialiserat sig på improvisationsmusik till filmer.
    Materialkostnad 50–100 kr. Anmälning till workshopen: chelicerate@gmail.com

    Program:
    Fredag 24 oktober, 17:00–22:00: Vernissage av ”Stories in Plush”. LWDJ – Live Web Disc Jockey: Bolle the Yogi.

    Workshop i plyschskulptur:
    Lördag 25 oktober, 13:00–16:00: Dag 1 av workshop med samtal om scenografibygge och planering av medverkande karaktärer/mjuka skulpturer, utveckling av manus.
    Onsdag 29 oktober (höstlov), 13:00–16:00: Dag 2 av workshop i plyschskulptur och scenografibygge.
    Lördag 1 november, 13:00–16:00: Dag 3 av workshop i plyschskulptur och scenografibygge och utveckling av manus.
    Lördag 8 november, 13:00–16:00: Dag 4 av workshop i plyschskulptur och scenografibygge. Filmning I scenografin och eventuella andra miljöer med egna kameror, mobiltelefoner eller surfplattor.

    Söndagen 9 november, 13:00–16:00: Finissage med filmpremiär. Film-improvisationsbandet Muffin Ensemble kommer att finnas på plats för att lägga ett instrumentalt ljudspår till filmerna, om så önskas.

    PRESSBILDER
    Devon Reid är inbjuden av Mattias Larson, mattias[at]candyland.se, 0046736719770



    In English:
    Devon Reid shows the work he has created in plush over the last two years.  In addition, there will be a component where others will be invited to make their own art/characters with recycled material and create stories in film of these sculptures.

    Devon Reid is an artist from Pacific Northwest (Washington/Oregon) USA, lives and works in Sweden. He works with Plush, Pencil, Stone, Silicone Casting, Electronics and Clay. He is the president of the association Andra Livets Konst and designing alternative dwellings, building small scale play structure.

    At the moment he is enrolled at Stockholm University Geomatics and Remote Sensing Masters Program.
    Devon Reid has two Bachelors Degrees from The Evergreen State College, Olympia WA in Environmental Studies/Natural Resource Management and attended Arizona State University for 3D art. He has exhibited in the US and in Sweden.


    “These soft sculpture pieces are made from recycled materials from the USA and Sweden.  A major reason I chose to work in this medium is because it represents a vindication for this material that would normally end up in the landfill. This process is also known as ‘upcycling’. 
    I generally like to start fresh with materials and design from the ground up, but there is a deep sense of satisfaction in making good use of the wealth of junk and trash that already exists on the planet.
    Another reason to work with this medium is that each of these items I use to make my creatures, has previously been loved by someone. What happens to those feelings and shared experiences once a child gets older and discovers something new to get involved in and the item is discarded? I believe there is still some emotional equity left in the fibers, and a new story to be told.
    Another reason I chose to work with ‘dolls’ is that they are seen as icons, both in a religious and historical aspect. People have been making miniature versions of characters for millennia. These “dolls” provide comfort, can scare, and inspire the mind to wonder ~ creating scenarios for these creatures as a known quantity. The creative process does not end with the making of them, but continues in unlocking the potential within them for adventure, and our ability to create mythology."

    Devon Reid.

    www.facebook.com/chelicerateart     


    Over the three week period, those who wish to participate, will create plush figures with our donated material, and help or guidance if desired.  Then we will build a "set" where the characters/pieces will be used to tell a story in short films made by the participants.  We will use handheld and other devices to make our films.  On the final day there will be a viewing of the films, with music provided by the Muffin Ensemble, a two-piece band that specializes in improvised music for films. 
    Material cost 50–100 SEK. Registration for the workshop: chelicerate@gmail.com

    Program:
    Friday October 24th, 5 pm–10 pm: Opening of “Stories in Plush”. LWDJ – Live Web Disc Jockey: Bolle the Yogi.

    Plush sculpture workshop:
    Saturday October 25th, 1pm–4pm: Day 1. Discussion and building of ‘set’ and plans for participating characters/pieces and possible story.
    Wednesday October 29th, 1pm–4pm: Day 2 of plush sculpture building workshop and set building.
    Saturday November 1st, 1pm–4pm: Day 3. Plush sculpture design and set building, story development. 
    Saturday November 8th, 1pm–4pm: Day 4. Filming using available set (or any environment), handheld pda or other cameras and other tools to create short films with plush subjects. 

    Sunday November 9th, 1pm–4pm:  Finissage and film viewing, the film improvisation band Muffin Ensemble will be on hand to add a instrumental soundtrack to your short film, if desired.



SENASTE UTSTÄLLNINGEN / LAST EXHIBITION:


    3.10–19.10 2014 Candyland

    Kåre Holgerson

    Mönster



    Vernissage fredag 3 oktober 2014 kl 17–22
    På scen kl 20: Peter Bryngelsson
    Därefter öppet fredag–söndag kl 13–16, tom. söndag 19 oktober.
    Gotlandsgatan 76, Stockholm. Buss 3 och 76 till Gotlandsgatan eller tunnelbana till Skanstull.



    Installationen Mönster av Kåre Holgerson består av två delar som på olika sätt beskriver konstnärens mamma Karins förhållningssätt till verkligheten. Den ena delen utgörs av ett antal studier av klänningar bland annat utförda på Nordiska museet, ett herbarium samt föremål från hennes yrkesverksamma tid som textillärarinna. Allt genomfört med en nitisk noggrannhet och omsorg. Den andra delen består av fotografier tagna av konstnären i två av de bostäder Karin levde i vid slutet av sitt liv. Den outsägliga oordning som framträder står i en hjärtskärande kontrast till de övriga föremålen i utställningen.
    Lars Nylander, professor i litteraturvetenskap vid universitetet i Trondheim och vän till konstnären sedan lång tid tillbaka, har skrivit en inkännande text om utställningen. En text han gett namnet Livets signaturer. Så här avslutar Nylander texten:
    Men i sista hand blir ”mönster” en fråga som vi tvingas ställa om vårt eget liv: är det också mönster av detta slag, mönster som föregår alla symboliska betydelser, som utgör kärnan av det jag kallar min karaktär, min personlighet, mitt ”jag”? Är det mönster av detta slag som utgör livets egna, mest autentiska signaturer?
    Kåre Holgerson ställer med sin installation frågor om identitet och om hur ett liv som under hand förändrats på ett dramatiskt vis ska kunna förstås och ges rättvisa. Med en osentimental konsekvens öppnar han dörren till en existentiell problematik som rör tid och liv, kaos och ordning. De många nivåerna av begreppet mönster vecklar här ut sig och ger installationen en rad möjliga tolkningar och ingångar.
    Holgersons installation reser också indirekt frågor av en mer moralisk karaktär. Hur stor rätt kan konstnären ta sig när det handlar om att använda sig av biografiskt material, andras liv, i försöket att berätta något som berör oss alla? En diskussion som varit särskilt livaktig inom litteraturen och inte minst med anledning av ”dokusåpa-genren” som grasserat i TV-media det senaste decenniet. Utan andra jämförelser med dessa kulturyttringar avgörs frågan i det här fallet genom det sätt på vilket Kåre Holgerson gripit sig an och gestaltat helheten. Det vill säga på vilket sätt du som betraktare ges möjlighet att uppfatta hans verk. Uppenbart är att det inte är den faktiska personen Karin som är av intresse i Mönster. Bland många möjliga har konstnären valt just detta sätt. Om verket i slutändan bildar en rimlig eller till och med en fantastisk utsaga är upp till dig.

    Kåre Holgerson är verksam som konstnär och pedagog med bas i Kalmarregionen sedan konststudierna i början av 80-talet. Inte minst har han varit en drivande kraft för att etablera Kulturmagasinet i Bergkvara som en vital nod i det regionala konstlivet. Konstnärligt har han arbetat främst med grafik, performance och installationer som på olika sätt formerats till sammanhängande teman över längre tidsspann. Titlar som exempelvis Vid gräns och Exil har varierats och givits ny mening i olika kontexter. Med installationen Mönster har Kåre Holgerson tagit sig an ett nytt tema som vi förmodligen bara sett början på.

    Bengt Olof Johansson, museichef, Kalmar konstmuseum

    Mönster visades på Kalmar konstmuseum 2012 och kuraterades då av Bengt Olof Johansson.


    PRESSBILDER
    Kåre Holgerson är inbjuden av Mattias Larson, mattias[at]candyland.se, 0046736719770


TIDIGARE UTSTÄLLNING / PAST EXHIBITION:


    29.8–28.9 2014 Candyland

    Timja Femling

    I Play Color Wild



    Vernissage fredag 29 augusti 2014 kl 17–22
    Därefter öppet fredag–söndag kl 13–16, tom. söndag 28 september.
    Gotlandsgatan 76, Stockholm. Buss 3 och 76 till Gotlandsgatan eller tunnelbana till Skanstull.



    ”Jag vadar genom ett sorts stort tropiskt träsk och omfamnar allt okänts djup”. Så beskriver Timja Femling målningarna i serien ”The Tropical” som ingår i säsongens första utställning på Candyland.
    Det är ett färgintensivt måleri som påminner om mikroskopbilder av vävnader eller växtceller, ibland en undervattensvärld eller prunkande växtlighet. Olika tekniker och en mångfald av formspråk samsas i samma bild; flödig upplöst transparent färg bredvid täckande färgytor med skarpa konturer. Tankarna förs till fraktaler, psykedeliska mönster eller rent av hawaiiskjortornas brokiga mönster, men har en dynamisk spontan uppbyggnad – som ett ovanligt infallsrikt telefonklotter.
    Timja Femling är född 1983 och verksam i Malmö. Hon har deltagit i ett flertal grupputställningar med CirkulationsCentralen, där hon har sin ateljé. Candyland är stolta över att presentera hennes första separatutställning ”I Play Color Wild”.

    www.timjafemling.com

    PRESSBILDER
    Timja Femling är inbjuden av Andreas Ribbung, andreas[at]candyland.se, 0046703365862


TIDIGARE / PAST EVENT:


    14.6 2014 Candyland–Kulturhuset

    Candy Kennel Dog Walk


    I anslutning till KjARTtan Slettemarks vernissage på Kulturhuset den 14 juni har ett flertal konstnärer bjudits in att delta i en hundpromenad arrangerad av Candyland i samproduktion med Kjartanistan.
    ”Candy Kennel Dog Walk” är en hyllning till KjARTans pudelperformance, en antirasistisk hundpromenad med blandade raser.
    Hyllningsparaden avgår från Candyland och anländer ca kl 14.00 till vernissagen av ”Konsten att vara konst” på Kulturhuset, Galleri 5.

    Kl 15.00 konsert med Hybris Healers. www.hybrishealers.com



    Kjartan kommer till Candyland som pudel 11 januari 2008.


     
    Kontakt Candyland: Mattias Larson, mattias[at]candyland.se, 0046736719770


TIDIGARE UTSTÄLLNING / PAST EXHIBITION:


    23.5–8.6 2014 Candyland

    Neckel Scholtus

    Roulot'ography



    Vernissage fredag 23 maj 2014 kl 17–22

    Därefter öppet fredag–söndag kl 13–16, tom. söndag 8 juni.
    Gotlandsgatan 76, Stockholm. Buss 3 och 76 till Gotlandsgatan eller tunnelbana till Skanstull.



    Photography, the frozen image/medium, is often sought to understand the movement in my artistic approach, yet a tool that invites to counter the rhythm.

    It is this paradox that I would also like to emphasise in my exhibition at Candyland, as an attempt to address this issue by appealing to the moving image following the tradition of road movies, specifically with photography.

    I have tackled this as means to generate images and as a research subject using my caravan converted into a camera obscura, the “roulot'ographe”.

    I use certain tactics to create or recreate the idea of temporality, movement, mapping, narration in the midst of multimedia work. I take photos with my digital camera inside my camera obscura, to which I also invite people.

    From this work of shooting pinhole photographies, which are projected onto nonlinear surface tissues to produce a surreal-looking picture, I reproduce these images with my digital camera to turn it into a narrative sequence, just like a movie.

    www.neckelscholtus.com


    Annick Sophie “Neckel” Scholtus, born in 1982, lives and works in Luxembourg as an artist and photographer. She studied Arts at Montpellier University and did her Masters in Photography at Paris VIII University.

    In 2009, she creates the project called “Roulot'ographe”, a moving caravan turned into a Camera Obscura.
    She mainly develops her artistic project in relationship with the public, in particular through the angle of residencies, but also by being a free-lance mediator in cultural frameworks.
    In 2010, she gained the status of independent professional Luxembourgish artist.
    Her work has been exhibited in France, Luxembourg, China, Germany and Switzerland.

     
    Neckel Scholtus är inbjuden av Mattias Larson, mattias[at]candyland.se, 0046736719770

    PRESSBILDER


TIDIGARE UTSTÄLLNING / PAST EXHIBITION:


    25.4–18.5 2014 Candyland


    Hale Güngör Oppenheimer

    Split


    Vernissage fredag 25 april 2014 kl 17–22

    Därefter öppet fredag–söndag kl 13–16, tom. 18 maj.
    Gotlandsgatan 76, Stockholm. Buss 3 och 76 till Gotlandsgatan eller T-Skanstull



    ”Split” är en undersökning av den flyktiga hemkänslan och en skildring av möbler som ett medel för vilseledande. Den typ av hem det handlar om är hemmet för någon som förlorat många, vilket gör det flytande och kryptiskt.
     
    Då den ursprungliga användningen för möbler främst var för transport härstämmar ordet mobili på italienska, meuble på franska eller möbel på tyska alla från mobilitet. I detta sammanhang är de svävande möblerna i rummet helt gjorda av flyttlådor, vilket antyder föreställningar om rotlöshet samtidigt som de ger ett kortvarigt intryck av domesticitet. Under tiden skapas ett andra lager av inhemska föremål genom metodisk manipulation av ljus och skuggor. Detta lager av projektioner överlappar möblerna och lämnar åskådaren (eller den tillfälliga invånaren) med en dubbel illusion.

    Hale Güngör Oppenheimer är intresserad av mellanrum och resultaten av att byta hem. Hon har tagit sina kandidatexamina på Parsons School of Design i Paris (Fri Konst 2004) och på Pratt Institute i New York (Måleri 2010), samt sin masterexamen på Konstfack i Stockholm (Textil i det utvidgade fältet 2013). Oppenheimer representeras av Pg Art Gallery i Istanbul och bor och arbetar i Stockholm sedan 2010.

    www.halegungor.com


    “Split” is an investigation of the fleeting sense of home and a portrayal of furniture as a means of deception. The specific type of home that is dealt with is that of someone who has lost many, and therefore quintessentially fluid and cryptic.

    Since the original utilization of furniture was mainly directed towards transportation, the word mobili in Italian, meuble in French or möbel in German were all derived from mobility. Within this context, the pieces of furniture floating in the room are made entirely out of cardboard moving boxes, hinting at notions of unsettledness while simultaneously giving a short-lived impression of domesticity. Meanwhile, a second layer of domestic objects is created through the methodical manipulation of lights and shadows. This layer of projections overlaps the pieces of furniture, leaving the viewer (or the momentary inhabitant) with a twofold illusion.

    Hale Güngör Oppenheimer is interested in in-between spaces and the outcomes of relocation. She holds her BFA degrees from Parsons School of Design in Paris (Fine Arts 2004), and Pratt Institute in New York (Painting 2010), and her MFA from Konstfack in Stockholm (Textile in the Expanded Field 2013). Oppenheimer is represented by Pg Art Gallery in Istanbul and has been living and working in Stockholm since 2010.

    www.halegungor.com


     
    Hale Gungör Oppenheimer är inbjuden av Andreas Ribbung, galleri[at]candyland.se, 0046703365862

    PRESSBILDER

CANDYLAND @ PLATFORMS PROJECT @ ART-ATHINA 2014:


    15.5–18.5 2014 Art-Athina

    Johan Eriksson

    Candyland presenterar verk av Johan Eriksson i sin monter på Platforms Project, Art-Athina 2014


    Johan Eriksson, ”Resning”, blyerts och tusch på kuvertpapper.    



    Participating in Platforms Project: 00130Gallery Helsinki Finland, A Trans Germany, Abc Russia, Action Field Kodra Greece, Alpineum Produzentengalerie Luzern Switzerland, Art on armitage United States, Artia Gallery Greece, Bang art now centre Canada, Binary art group/Artos Foundation Cyprus, Campus Novel Greece, Candyland Sweden, DaDa Da Academy Austria, Dienstgebaude art space Switzerland, Ed video Media Arts Centre Canada, En-Flo Greece, Ex-Mekh The Netherlands, Filopappou Group Greece, Fotogalerie Wien Austria, Harrington Mill Studios United Kingdom, Julie René de Cotret & Jung-Chul Hur Canada, Kallio Kunsthalle Finland, KIPOS Greece, Lateral ArtSpace Romania, Lo and Behold Greece, Lubomirov – Easton United Kingdom, Lustspiel Greece, Margaris Foundation / les yper yper Greece, Metapolis Greece, Microwesten Germany, Museum of Contemporary Cuts Turkey, MUU Gallery / Artists’ Association MUU Finland, Orizontas Gegonoton Greece, Out Of The Box Intermedia United Kingdom, Parabola Sweden, REM Brand Name project/ Μακρύ όχημα Greece, Simulacrum Greece, Skouze3 Greece, Snehta Residency Greece, Stigma Lab ( Stigma Squad ) Greece, Studio 4 Greece, Studio44 Sweden, Sudlab Italy, The Milena principle (Foundation Van Biesen-Mestdagh) Belgium, The Program Austria, The Symptom Projects Greece, Totaldobze Latvia, Urgente Argentina, Vsvsvs Canada.


    ART-ATHENA, Faliro Pavilion (TaeKwonDo), Hellenic Olympic Properties, 2 Moraitini str., 17561 P. Faliro, Athens, Greece


    Candylands Facebook event

    Platform Project @ Art-Athena Facebook event

    www.art-athina.gr


    I montern: Andreas Ribbung, andreas[at]candyland.se, 0046703365862
    PRESSBILDER

TIDIGARE / PAST EVENT:


    14.5 2014 Candyland

    Lilian Nabulime

    Arts in public health for global benefit

    Minivernissage på Candyland onsdag 14 maj 2014 kl 18–21

    Gotlandsgatan 76, Stockholm. Buss 3 och 76 till Gotlandsgatan eller T-Skanstull


    Karolinska Institutet anordnar heldagseventet Art for global public health and learning för att inspirera studenter, lärare/forskare och andra verksamma inom KI:s utbildningar till att se konstens möjligheter att främja folkhälsan på ett globalt plan och ett medel att stimulera till ett aktivt lärande. Klockan 9–15, Föreläsningssal Samuelsson, Karolinska Institutet, Tomtebodavägen 6, Solna. LADDA NED INBJUDAN



    Lilian Nabulime är inbjuden av Johan von Schreeb, johan[at]candyland.se, 0046736845331


TIDIGARE / PAST EVENT:


    7.5–8.5 2014 Candyland


    Zines of the Zone

    Tour event #35 in Stockholm Sweden

    Onsdag 7 maj 2014 kl 18–21, torsdag 8 maj 2014 kl 13–16




    Zines of the Zone at Candyland
    We usually believe that the artists communicate emotions and express ideas. We suppose that it is their reason of being. That's why we find appropriate that public institutions or private sponsors support some of them. In the time of Niccolò Machiavelli that role was taken by rich princes. They invited artists to decorate their house to shine brighter than other princes’ houses. Apparently, it's seems to be a win-win situation because the artists need resources not only to produce art but also to show it. Meanwhile, we can wonder about the tastes and the motivations of the princes. They surely make art happen as long as it fits their ways. So we can also wonder: How independent is the art production? Who is really in charge, communicating emotions and expressing ideas? And what if artists produce things by themselves without compromise to satisfy a sponsor?

    Zines of the Zone is a project run by young French photographers traveling through Europe to collect and show photo books auto produced by photographs. On the 7th of May, they will be at Candyland to present their ambulant library and make it grow. Welcome and have a look at pictures made by independent artists, individuals communicating emotions and expressing ideas for the beauty of it.

    Jean Ploteau



    ZINES OF THE ZONE is a mobile library dedicated to selfpublished photobooks, photozines, and any DIY printed matter related to photography.

    The photobook phenomenon is increasing and becoming trendy: more and more photographers and graphic designers explore its possibilities, more and more galleries and collectors are attracted by these objects. As these objects are limited in their edition and as they are sold at a fair price, they appear to be quickly sold out - and for that reason, out of reach, hard to find.

    Considering this, we started to think about the idea of creating a library.
    Our aim is to create a public collection so that anybody can have a look at this printed matter, whether it is sold out or not. This collection would act like a memory, a permanent place for the these quite-ephemeral objects : a place where the books continue to live, give inspiration, be manipulated. We consider self-publishing as a practise of its own, and it deserves to be shared.

    From january to july 2014, we travel across Europe by van, in order to meet people involved into the self-publishing scene. We want to get a deep understanding of how is self-publishing considered in Europe, who are the makers and why do they make DIY printed objects. In each of the 50 cities of our tour, we organize a pop-up event.

    FACEBOOK EVENT

    ZINES OF THE ZONE is supported by the European Commission (Youth in Action Programme), Ville de Nantes, and Région Pays de la Loire.

    Check our updates on ZINES OF THE ZONE's Facebook page
    Follow our road-trip on ZINES OF THE ZONE's blog
    Have a look at ZINES OF THE ZONE's books/zines collection
    What about the events to come? Next cities crossed by ZINES OF THE ZONE


    Zines of the Zone at Fabrica de Pensule in Cluj, Romania, 30 March 2014


    http://zinesofthezone.net/
     
    Zines of the Zone är inbjudna av Jean Ploteau, jean[at]candyland.se, 0046737293110


TIDIGARE UTSTÄLLNING / PAST EXHIBITION:


    28.3–13.4 2014 Candyland


    Fried (US), Hindsjö (SE), Nepraš (CZ), Benborg (DK)

    Animationer


    Vernissage fredag 28 mars 2014 kl 17–22
    DJ LIsa Janbell
    Kl 20: performance av Andreas Fägerskiold & Merzedes Šturm-Lie: ”Jag är / The first circle of concrete”

    Därefter öppet fredag–söndag kl 13–16, tom. 13 april.
    Gotlandsgatan 76, Stockholm. Buss 3 och 76 till Gotlandsgatan eller T-Skanstull



    Candyland fylls av rörlig bild. Vi visar åtta stycken ”moving paintings” av Jake Fried (US), innanför en dörr visas ”Sakarias Gud” av Carolina Hindsjö (SE) och i nästa rum visas ”The Trip” av Jakub Nepras (CZ) vars verk ställdes ut av Candyland på Supermarket 2013. Vi visar också för första gången verket “Traces” av Rikke Benborg (DK), som ställde ut på Candyland 2012.

     

    Jake Fried är född 1984 och utbildad i konsthistoria som han även undervisar i på The Museum of Fine Arts i Boston. Målare som de senaste åren arbetat på en serie experimentella animationer eller ”moving paintings” där 1 minuts film består av 1500 scannade målningar.
    www.inkwood.net


    Carolina Hindsjö är född 1972 och bor och arbetar i Stockholm. Hon tycker att det är viktigt att berätta en historia och arbetar därför med animation, hennes stil är ”old style” som möter det nya.
    www.justcollectingjunk.com


    Jakub Nepraš är född 1981 och utbildad vid Konstakademien i Prag, där han även bor och arbetar. Nepraš samlar videomaterial från olika källor, bearbetar dem digitalt och förvandlar dem till videocollage som han kallar ”videomåleri”.
    www.jakubnepras.com


    Rikke Benborg är född 1973 och utbildad vid Det kongelige danske kunstakademi i Köpenhamn 1999–2006. Hon bor och arbetar i Köpenhamn. Rikke ställde ut videoinstallationen ”Electric Palace” 2012 på Candyland.
    www.rikkebenborg.dk

    Utställningen kurateras av Malou Bergman, malou[at]candyland.se, 0046735784542

    PRESSBILDER

FÖRRA UTSTÄLLNINGEN / LAST EXHIBITION:


    7.3–23.3 2014 Candyland


    Linda Shamma

    Cherry Blossom


    Vernissage fredag 7 mars 2014 kl 17–22
    DJ Gothic Disneyland

    Öppet fredag–söndag 13–16, tom. 23 mars 2014




    Två former möts. De kan krocka med varandra och upplösas direkt men det behöver inte vara så. Ibland smälter de samman på ett mindre dramatiskt sätt. Men det är sällan smärtfritt.

    Linda Shamma Östrand är en konstnär baserad i Stockholm. Hennes arbeten involverar en rad olika medier. De senaste åren har hon undersökt hur element som ryms inom begreppet hybriditet kan förstås och användas för att skapa sociala förändringar. Med en far från Palestina och en mor från Sverige relaterar hon termen till sitt eget blandade ursprung, till postkolonial historia och kulturell hybriditet. Exempel på arbeten som relaterar till detta tema är ”Älg i postformulerat tillstånd” (den så kallade Kamälgen), en offentlig skulptur placerad i en rondell i korsningen Mikrofonvägen och Tellusborgsvägen vid Telefonplan i Stockholm och “Oophaga vicentei × Oophaga pumilio”, en levande hybridgroda Shamma fött upp i försök att utveckla en större förståelse för hur hybrider betraktas och kategoriseras i en biologisk diskurs. Shamma arbetar konceptbaserat med olika uttryck och tekniker som bioteknik, kriminalteknik, datorspel / gaming, skulptur och performance.

    Linda Shamma föddes i Enånger och tog sin examen i Fri Konst på Konstfack i Stockholm. Idag arbetar hon som konstnär, föreläsare och gästkritiker på högskolor som Konstfack, KTH, och Linköpings universitet men även utanför högskolevärlden.

    www.shamma.se

    Linda Shamma är inbjuden av Mattias Larson, mattias[at]candyland.se, 0736 719770.
SUPERMARKET 2014:

    Candyland deltar i SUPERMARKET 2014 – Stockholm Independent Art Fair:
    Ni hittar oss på våning 5, vid Celsingtrappan! 14–16 februari 2014, Kulturhuset Stadsteatern, våning 3 och 5
    Förköp din biljett och slipp köa! www.supermarketartfair.com


CANDYLAND 10 ÅR:


    24.1–26.1 2014 Candyland


    RETRO AUTO SPECTACULAR 10 YRS OF CANDYLAND 2004–2014


    Vernissage fredag 24 januari kl 17–24
    Fanfarer av Jon Rekdahl
    Tack till LYRA för akvarellkritor


    Malou Bergman, Alvaro Campo, Nadja Ekman, Mattias Larson, Tess Oweson, Alex Pacheco, Jean Ploteau, Andreas Ribbung, Johanna Ringertz och Johan von Schreeb har bjudit in följande konstnärer under åren:
    2004: Gunilla Sköld Feiler & Dror Feiler, Tzivi Geva, Tartakover, Moshe Gershuni , Sigalit Landau, Buky Grinberg, David Tartakover, Johan Eriksson, Victor Pavez, Terese Mörnvik, Ewa Stackelberg, Magnus Wassborg, Björn Peters, GLIMPSE, Ida Björs, Kjartan Slettemark, Martin Rosén, Maria Ringertz, Lotta Danfors
    2005: Marie Dahlstrand, Henrik Olsson, Anna Svensson, Aitana Such Faro, Carin Blücher, Emma Gillmor, Peter Zacsko, Suwan Laimanee, Kim Fagerstam, Bruno Jacobs, Robert Lindroth, Petra Mandal, Fredrik Helander, Hildur Margrétardóttir, Anna-Britta Sandberg, Nikolina Ställborn, Giovanni Naves, Agnès Perroux, Anders Jansson, Baltazar, Chris Ramsey, Damien Louche-Pellissier, Daniel Goldaracena, Dominique Ploteau, Eka Acosta, Henrik Olsson, Ida Björs, Luc Pagès, Olivier Baudry, Patrick Jekapu, Sigalit Hadar-Nachmann
    2006: Fredric Ceson, Gaston Bertin, Carina Nyberg, Cecilia Ömalm, Lucas Peña, Petter Helje, Alberto Frigo, Anna Kristensen, Denis Colombier, Jakob Anckarsvärd, Patrik Qvist
    2007: Susanne Nygårds,  Karin Andersson, Torbjörn Berg & Roland Persson, Hassan Selim, Johannes Nyholm, Mari Kretz, Fredrik Lindberg
    2008: Jan Cardell, Gustav Broms och Trish Littler, Cecilia Enberg, Ola Marklund, Lott Alfreds & Charlotte Åberg, Hildur Margrétardóttir, Krisdy Shindler, Henrik Bäckbro, Pekka Persson, Patricio Aros, Juan Castillo, Manuela Flores, Francisco González, Luis Hermosilla, Pedro Ordenes, Marcos Vidal, Pernilla Stahlfeldt, Paola Bruna
    2009: Gert Germeraad, Lina Ekdahl & Pekka Söderberg, Christine Wamhof, Lennart Nyman, Nacho Tatjer, Kaarina Ormio, Garth Amundson & Pierre Gour, Victor Hugo Mondragon Franco, Johan Eriksson, Marika Orenius, Johanna Schartau
    2010: Chun Lee Wang Gurt, Bob Dylan, Mats Johansson, E. Watson, J-B. Nyperking, L. Duval, D. Rousseau, J-C. Blanc, J-P.  Auguste, H. Mareau, F. Lafortune, L. Wilfrid, K. Cassagnol, J. Laguerre, G. Laurent, R. Cadet, P. Gauthier, J-L. Henri, J-A. Dubic, F. Zepherin, Sofia Tolis, Per-Ivar Lindekrantz, Mary Cross & June Sekiguchi, Hanna Stahle & Gocart Gallery, Carlos No, Karin Gustavsson, Margareta Lekic & Zoran Vukosavljevic
    2011: Fredrik Lindberg, Rose Marie Andersson, Laurent Faulon & Delphine Reist, Gunnar Larson, Logiiraz Ganbat, Emess, Ellen Hochberg & Sharon Birzer, Kärsti Stiege, José Figueroa, Ragna Berlin, Valeria Montti Colque
    2012: Kristján Sigurjónsson, Alexander Peroutka, Ola Marklund, Magnus Lönn, Nongkran Panmongkol, Pacoco Gil, Elias Björn, Amy Pleasant, Rikke Benborg, Scott Daniel Ellison, Nanna de Wilde & Cristina Schippa, Karin Dolk
    2013: Gaston Bertin, Jakub Nepras, Emma-Lina Ericson, Tom Cullberg, Erik Rosshagen & Niklas Wallenborg, Lapiztola, Jan Rydén, Carolina Hindsjö, Emanuel Bernstone, Veronica Brovall, Marcus Eek, Charlotte Enström, Stefanie Gutheil, Thomas Henriksson, Joakim Heidvall, Emil Holmer, Ida Koitila, Ville Kylätasku, Olli Piippo, Janne Räisänen, Scott Weiner, Magdalena Cavallin, Joakim Stampe, Diego Agulló, Pacoco Gil, Roberto Equisoaín, Heidi Edström, Fernando M. Romero, Miguel Guzmán Pastor, Newton Knight Morales, Annika Malmqvist

    Dessutom har vi hunnit med en rad oförglömliga framträdanden på vår lilla scen, visionärt modellbyggande under ”Pousada Cultural”, två utställningar i samarbete med Läkare Utan Gränser, ”Annex Hospitalis” – en konsthall i skala 1:10, allsångskaraoke under öppnahus-rundan Southern Comfort, performancekväll med Team Alpha (Anders Lindgren, Fredrik Holmqvist, Rikard Fåhraeus och Ylva Sanner), Ylva Törnlund och Victor Friberg, Bussprojektet ”CandyTour” 1 och 2 med Sophie Allgårdh, Juan Castillo, Kjartan Slettemark, Karin Grönlund, Marie Grönlund, Viktor Friberg och Zirkus Loko-Motiv, Mikael Pauli, Eric Börjeson, Micke Reuter, Gunilla Bandolin, Angela Vannbäck, Akayism, Anna-Lena Efverman Dance Company, konstmaskinen CL3000 på Konstmässan i Sollentuna, ”Rendez-vous Buenos Aires/Stockholm” i samarbete med Faunafest på SoStockholm, specialutställningen ”Vardande” på Konstmässan i Sollentuna, ”CandyTour -the movie” filmpremiär på Nya Casinoteatern, ”VIVA” performance med Roland Haeberlein, Keller, Marie Grönlund och Karin Grönlund, två aftnar med chanson francais, Candyland TV i samarbete med Señal 3 från Chile, Jaakko Niemelä & Helena Hietanen på Hammarby Artport – HAP, Juan Castillo, Cecilia Järdemar, Andrea Hvistendahl, Hassan Musa och Daniel Goldaracena på HAP, piratläger och en fotograferingskuliss på Kolonin, ”Om slafveriet” – en filmad barnpjäs, Paul Cullen, Delphine Reist & Laurent Faulon samt Esther Mañas & Arash Moori på HAP, VIDEOBAR med Johan Söderberg på Teater Scenario, konstnärlig gestaltning i sex hissar, tre trapphus, källarkorridorer och tre lastkajer samt formgivning av skyltsystemet i kvarteret Korphoppet samt en bok om projekten, Geska Helena Andersson & Robert Brecevic, (Performing pictures), Anna Koch och Simon Norrthon på HAP, ”Målade slipsar och drivved” på Konstmässan i Sollentuna, ”Max Ernst – dröm och revolution” – surrealistiskt mingel på Moderna Muséet, CandyTour för kongressen ”Media and Global Divides” på JMK, SU, BUS-priset 2008, ”Global Trash” på ARTVILNIUS’09 och kim?/Latvian Museum of Contemporary Art, ”UNI – ett monetärt projekt” på Supermarket 2009, ART HAPPENS, Nordic artists’ initiatives Triennale for Nordic art, Eskilstuna, Zakarias Samad på Trädgården (Huset under bron), flera utbytesutställningar på Shift i Seattle, Almedalsmingel och utställning på Gocart Gallery i Visby, Open Studio på Malongen med Sasha Constable, CandyTour för  U&W, Candy Clowns/Clownbaren på Stockholm Comedy festival, Kägelbanan, V.art’11 i Värnamo, ”Vodou” på Etnografiska museet, ”Earthmobile”, ”The Fortune Teller’s Future” i Serbien, ”Minitopia”  pilotprojekt, animationer på Alt_Cph i Köpenhamn och hittills åtta stycken konstnärsintervjuer: Candyland Podcasts.


    Öppettider: lördag–söndag 13-16, tom 26 januari
    Gotlandsgatan 76, Stockholm (Buss 3, 76 eller T-Skanstull)
     


ALT_CPH 2013:


    Candyland deltar i Alt_Cph i Köpenhamn 30.8–2.9:
    Candyland visar videoverk av Carolina Hindsjö (SE), Jake Fried (US), Rikke Benborg (DK) och Jakub Nepraš (CZ).
    Utställningen är kuraterad av Malou Bergman. Performance av Mattias Larson (SE).




    Videoverk av Carolina Hindsjö (SE), Jake Fried (US), Rikke Benborg (DK) och Jakub Nepraš (CZ).

SUPERMARKET 2013:


    15.2–17.2 2013 Candyland @ Supermarket – Stockholm Independent Art Fair 2013


    Jakub Nepraš

    Sediment Sphere,
    Fosilia, Meadow

    Vernissage fredag 18 januari 2013 kl 17–22
    därefter öppet fredag 10–16, lördag–söndag 14–17, tom. 3 februari 2013.


    På Supermarket 2013 presenterar Candyland stolt tre verk av den tjeckiske konstnären Jakub Nepraš.
    Jakub Nepraš, född 1981, är utbildad på vid Konstakademien i Prag, samt bor och arbetar där.
    Nepraš samlar videomaterial från olika källor, bearbetar dem digitalt och förvandlar dem till videocollage som han kallar ”videomåleri”. Han projicerar också dessa videomålningar på skulpturala strukturer för att skapa ”videoskulptur”.
    Vid sidan om sin egna konst är Jakub Nepraš en del av den konstnärsdrivna scenen i Prag och är en av konstnärerna som har fast ateljé på Trafačka, ett centrum för samtidskonst och independentmusik som är inrymt i stora industrilokaler.



    Jakub Nepraš, “Fosilia”, video painting



    Med stöd från Stockholms Stad, Tjeckiska Centret och Tjeckiska ambassaden.
    Med stöd från Iaspis anordnar Candyland en föreläsning och workshop med Jakub Nepraš.




    Kontakt Candyland:
    Andreas Ribbung, galleri@candyland.se, +46 703 365862


CANDYLAND PODCASTS:

    Alvaro Campo & Jean Ploteau

    Candyland Podcasts
    Intervjuer med konstnärer






    Med en serie av ca 4 minuter långa intervjuer låter Candyland konstnärer berätta om sin konst och tankarna bakom den. Varje dokumentär presenterar ett särskilt arbete, ett projekt eller en begränsad serie av verk. Bortom glamourösa klichéer och myten om konstnären som självuppoffrande geni visar dokumentärerna individer i sitt vardagliga arbete och ger dem möjligheten att tala sakligt om sitt skapande.

    Jean Ploteau och Alvaro Campo som producerar, filmar och klipper intervjuerna hoppas på det här sättet bidra till att avmystifiera den kreativa processen och göra nutidskonst mer tillgängligt för en bredare publik. Deras ambition är att genom användning av populära och demokratiska kanaler lyfta upp konstnärernas arbete och främja nutidskonstens roll i samhället: väcka entusiasm, inspirera till eftertanke, sätta individer i kontakt med varandra och utveckla nya idéer.

    De första sex filmerna är intervjuer med: Martin Ålund, Ulrika Sparre, Fredrik Lindberg, Veronica Brovall, Emil Holmer och Amy Pleasant.

    På Candyland kan man se alla filmerna under helgen. Därefter kommer en film per månad att släppas på ITunes Podcasts och på hemsidan.

    Kontakt Candyland:
    candylandpodcasts@gmail.com Alvaro Campo, +46 708 475743

    Vernissage fredag 19 oktober 2012 kl 17–22
    därefter öppet lördag–söndag 14–17, tom. 21 oktober 2012.


Stöd Candyland med 200 kronor och var med i nästa års lotteri. pg 148 74 18-4.
Candyland på Facebook. Gilla vår sida!

DOKUMENTATION AV TIDIGARE UTSTÄLLNINGAR:
<< KLICKA PÅ KNAPPARNA TILL VÄNSTER!

    Vill du ha utskick: Klicka här!

    Tillgänglighet för funktionshindrade:
    Handikappsparkering på samma sida av gatan på Gotlandsgatan 72 och  Gotlandsgatan 70.
    Candyland ligger i gatuplanet. Dörröppning på entrén är ca 90 cm.
    Alla publika utrymmen är tillgängliga för rullstolar men handikapptoalett finns ej.

    Öppettider:
    Under utställningar är galleriet öppet lördag-söndag kl. 14-17.
    I mån av tid kan vi även öppna galleriet efter överenskommelse.
    Ring något av dessa nummer: 0703 365862 / 0736 719770 / 0736 574654 / 0737 293110

    LINKS
RELATERADE PROJEKT:
www.hammarbyartport.com CandyTour
galleri@candyland.se